Cumartesi, Ağustos 15, 2009

Hayatımızı değiştiren 10 işletim sistemi

İşletim sistemleri, aslında 30 seneye dayanan bir geçmişe sahip. Bugün bilgisayar ve telefonlarımızda kullandığımız işletim sistemlerinin aksine çok daha farklı amaçlarla geliştirilen ilk işletim sistemleri, bugünkü sürümleriyle karşılaştırıldıklarında kullanıcılara nispeten birçok opsiyonu sunamıyordu.

Ancak günümüzde kullanılan işletim sistemleri artık olabildiğince çeşitlendiği gibi, yine de Microsoft tekeli hala bu pazarda kırılamadı. Bilgisayarlarda kullanılan işletim sistemlerinin bir numaralı ismi olan Windows serisi, aslında doğduğu günden bu yana oldukça fazla yol kat etti.

İşte işletim sistemlerinin dünü ve bugünü...





iPhone OS



Sevin veya nefret edin; iPhone'un başarılı olduğunu kabul etmeniz gerekiyor. Farklı kullanıcı arabirimiyle bir işletim sisteminden beklenebilecek birçok opsiyonu içerisinde barındıran iPhone OS, geçtiğimiz günlerde operatörler aracılığıyla ülkemizde de kullanıma sunulmuş bulunuyor.



GM-NAA IO





Dünyanın ilk işletim sistemi, bugün kullandığımız modern işletim sistemlerine nazaran çok daha farklı yerlerde kullanılıyordu. Kuzey Amerika'daki General Motors'da bulunan IBM 704'ün yer aldığı bu fotoğraf, 1955 yılında objektife yansıdı. GM-NAA I/O ismiyle bilinen bu dünyanın ilk işletim sistemi, büyük merkezi işlem birimleri için tasarlanmıştı ve dolayısıyla spesifik olarak kullanılabiliyordu.


Symbian 60


Symbian 60 (S60), günümüzde kullanılan en popüler akıllı telefon işletim sistemi olma özelliğini taşıyor. Açık kaynak kodlu olmasıyla kullanıcılara birçok opsiyon sunan ve kolayca kişiselleştirilebilen S60, bugün için dünya genelinde birçok kullanıcısı bulunuyor.

Ubuntu Linux


Ubuntu, ücretsiz açık kaynak kodlu ve aynı zamanda karmaşık yapısıyla bilinen Linux'un vücut bulmuş en popüler sürümüdür. Güney Afrikalı bir girişimci olan Matthew Shuttleworth'ün sponsor olduğu Ubuntu, bir şirket içinde değil, bunun aksine dünyanın çeşitli yerlerindeki programcılar sayesinde geliştirildi. 2004 yılında ortaya çıkan Ubuntu, yeni bir işletim sistemi olmasına rağmen kısa sürede büyük bir yükseliş trendi yakalayarak yüzbinlerce kullanıcıya ulaştı.


Windows 95


Tüketici odaklı ilk işletim sistemi Microsoft'un Windows 95 işletim sistemiydi. Sunduğu arabiriminin yanında kullanıcılar için bilgisayar kullanımını son derece basit bir hale getiren Windows 95, yine de DOS altında boot edilebiliyordu.


Windows 3


Microsoft'un 1990 yılında ortaya koyduğu Windows 3.0, şirketin Apple Macintosh'a karşı başarısını gösterdiği ilk işletim sistemi olma özelliğini taşıyordu. Windows 2.1'in varisi olan Windows 3.0, özellikle kullanıcı arabiriminde iyileştirmelere giderek ve hafıza yönetimi kapasitesini daha iyi kullanarak o yıllarda büyük ses getirmişti.

Atari TOS


Atari ST 520 birçok kişinin ilk bilgisayarı olma özelliğini taşıyor. Bu sistemlerde çalışan ve 85'li yıllarda ortaya çıkan Atari TOS, yoğun yeşil arkaplanıyla öne çıkıyordu.


Mac OS


Apple firması tarafından pazara sunulan Macintosh, yani kısaca Mac OS, bugüne kadar 10 sürüme kadar ulaştı. Çıktığı günlerde sunduğu renkli arabimiyle adından sıkça söz ettiren Mac OS'un günümüzde kullanılan en son sürümü ise ismindeki Roma rakamından anlaşılacağı üzere 10. sürüm olan Mac OS X.


DOS


Disk Operating System açılımından oluşan DOS, 80'li yıllara siyah ekranıyla damgasını vurmuştu. Öne çıkan bir grafik arabirimi bulunmayan DOS'un basitliği ise akıllarda kalan en büyük özelliğiydi. Birden fazla işlemin yapılamadığı DOS'larda ufak bazı komutların girilmesi bile kullanıcılara kendilerini bir hacker gibi hissetmelerine neden oluyordu. DOS'un bugüne kadar birçok sürümü yayınlandı ancak pazara egemen olan versiyonu MS-DOS oldu.

Unix


1969 yılında ilk kez ortaya çıktı. AT&T Bell Laboratuvarları, o yıllarda neredeyse her bilgisayarda çalışabilecek yeni bir işletim sistemiyle ortaya çıktı. Ücretsiz ve her sisteme kolayca uyarlanmasıyla bilinen Unix, yüksek seviye C bilgisayar dilinde hazırlanmıştı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder